Vanliga frågor

Jag har ansökt om att bli medlem – varför tar det så lång tid innan jag får svar?

Föreningen drivs enbart med ideella krafter och för att underlätta administrationen samlar vi ihop alla ansökningar och svarar under ett par tillfällen varje månad. Så – håll ut. En avi kommer!

Hur blir jag medlem?

Gå till ANSÖK OM MEDLEMSKAP och fyll i dina uppgifter.  Du kommer inom en månads tid få en inbetalningsavi på medlemsavgift och bastuavgift. När vi har bokfört inbetalning av medlemsavgift är du medlem.

Gäller årsavgiften från den månad man blir medlem, eller kalenderåret ut?

Årsavgiften gäller per kalenderår. Väljer man däremot att betala årsavgiften från 1 juli innevarande år halveras avgiften

Hur lär jag mig hur en vedeldad bastu fungerar för att bli bastuvärd?
För att bli registrerad bastuvärd ska du delta vid ett utbildningspass som anordnas av föreningen. Dessa annonseras i Facebook medlemsgrupp. Du som inte kan bevaka annonsering på Facebook kan skicka en intresseanmälan till info@tantobastuforening.se

Hur får jag basta på medlemstider?

Som betalande medlem får du inloggning till bokningskalendern, nyckelkort till bastun och därmed access till medlemstiderna.
Följande bokningsregler gäller:
  • Medlem med bastuvärdutbildning  -  får boka 1:a platsen och därmed aktivera helt lediga pass
  • Medlem utan bastuvärdutbildning   får endast boka plats på redan aktiverade pass
  • Man får ha ett aktivt pass åt gången (privat bokning av hela bastun inkluderat). Gäller ej när man håller värdskap vid allmänhetens tid eller vid utbildning.
Bokningsförfarandet vilar helt på varje medlems ansvar och kunskap om regler och rutiner då nuvarande bokningssystem ger slumpmässiga platsnummer och möjlighet att boka alla pass oavsett kön och bastuvärdstatus.

Jag kan inte boka när jag väl kommit in i bokningskalendern, varför då?

Kan du inte boka har du antingen inte behörighet (kontakta Låsborgen) eller så är passet fullbokat.

Kan jag hyra bastun som icke-medlem?

Nej, endast medlemmar med bastuvärdutbildning får boka bastun privat.

Kan jag boka vilket pass som helst i bokningssystemet?

Nej, det kan du inte. Följande regler gäller:
  • Medlem med bastuvärdutbildning får boka 1:a platsen och därmed aktivera helt lediga pass
  • Medlem utan bastuvärdutbildning får endast boka plats på redan aktiverade pass
  • Man får endast ha ett aktivt pass åt gången (inkluderat privat bokning av hela bastun, exkluderat värdskap vid allmänhetens tid eller vid utbildning)

Bokningsförfarandet vilar helt på enskild medlems ansvar och kunskap om regler och rutiner då det i nuvarande bokningssystem ges slumpmässiga platsnummer och möjlighet att boka alla pass oavsett kön och bastuvärdstatus.

Jag har glömt inloggsuppgifter till bokningssystemet, vad gör jag?

Kontakta Låsborgen, så hjälper dom dig.

Får jag ta med mig gäster på medlemstider?

Ja det får du. Två gäster per pass.

Hur fungerar det med försäkring vid badande?

Personer som besöker vårt bad ska iaktta gängse försiktighetsåtgärder när hen badar. Större krav på aktsamhet ställs på en medlem. Skulle olyckan ändå vara framme är det följande som gäller att försäkringen täcker föreningens ansvar för person- eller sakskada vid vållande i enlighet med skadeståndslagens regler. Bevisbördan för att föreningen vållat skadan ligger hos den skadelidande. Med vållande avses att föreningen orsakat skadan genom fel eller försummelse.