Historik

Tanto Bastu kom till genom ett medborgarförslag till Södermalms stadsdelsnämnd sommaren 2015. Medborgarförslaget byggde på iden om att möjliggöra bad året om i Årstaviken och detta med tillgång till en vedeldad bastu. Året efter bildades Tanto Bastuförening, en ideell förening som verkar för att förvalta den bastuflotte som skulle komma att förtöjas invid Tanto badplats. Bastun invigdes i juni 2016 och med hjälp av medlemsavgifter samt medlemmarnas engagemang får också allmänheten njuta av bada året om!

Tanto Bastu är något helt unikt och initiativet har inspirerat till fler liknande medborgarförslag. Idag består föreningen av drygt 450 medlemmar och intresset för att bada bastu är större än någonsin. Så stort att medlemsintaget var tvunget att tillfälligt stoppas i januari tidigare i år.

Frågar man en medlem av föreningen eller en besökare av allmänhetens tider vad det är som är så speciellt med bastun säger de flesta i princip samma sak. Att förutom läget, det nästan spartanska över bastun i sin enkelhet så är det stämningen som gör bastubadet till en så rofylld upplevelse. Hemligheten är de tre värderingarna som föreningen tillsammans sammanställt:

”en plats för alla där vi visar varandra respekt och hänsyn”

”en plats som främjar de hälsobringande effekterna av bastubad”

"en plats för goda möten och samtal"