Värda för allmänheten

Att vara värd för allmänheten är roligt.

Du vet inte vilka som kommer. Ibland är det stammisar från Stockholmsområdet, men inte så sällan kommer även utländska besökare som hört talas om vår fina bastu. Bastun ger en chans till möten med människor i alla åldrar, med olika bakgrund och erfarenheter.

Boka dig som värd på ett allmänhetens pass, fasta tider. Du hittar dessa tider i bokningssystemet.

HERR, tisdagar 19:00-20:45

MIX, onsdagar 19:00-20:45

DAM, torsdagar 19:00-20:45

MIX, fredagar 9:00-10:45

Varannan lördag och söndag

DAM, lördagar 9:00-10:45 (jämna veckor)

MIX, söndagar 9:00-10:45 (ojämna veckor)

Leta upp ett oöppnat, ledigt allmänhetspass i bokningssystemet och aktivera det genom att boka in dig. Du kan öppna flera pass, om du vill ha planering framåt i tiden för egen del.

Det påverkar förstås inte din möjlighet att boka för eget bad på medlemspassen. Ibland kan det vara skönt att vara två värdar på ett pass och det är något som rekommenderas.

Om du söker en person som kan ”medvärda” tillsammans med dig kan du fråga i Facebookgruppen Tanto Bastu medlemmar. Om du inte hittar någon, kontakta bastuvardsgruppen@tantobastuforening.se för att få hjälp. Eller, om du känner dig osäker och vill värda tillsammans med någon mer erfaren, boka dig till ett pass som redan är aktiverat i bokningssystemet.

Via en länk på Bastu för alla (tantobastuforening.se) kan allmänheten göra förköp av max 1 stycken biljetter till ett event. Biljetterna släpps automatiskt 3 dygn innan eventets start på hemsidan.

Du som ska värda behöver inte göra något med Billetto,  mer än att se till att alla badande gäster har en giltig biljett. Be besökarna visa sin biljett innan insläpp genom grinden eller scanna biljetten med hjälp av Billetto appen. Kontakta Bastuvärdsgruppen för att få arrangörskoden för att kunna scanna biljetter med appen.

Billettoansvarig sköter Billetto och du kan koncentrera dig på att välkomna våra gäster, basta och njuta!

Rutiner och tips

Bastuvärden ansvarar för att bastun är varm till den tid då passet startar. Kortet till grinden fungerar 1 timme  före och efter passet. Kolla gärna ”Checklista för bastuvärdar”, som finns i bastun. Hämta ved från boden om det behövs. Är kaminen kall? (Dagens första pass). Töm askluckan i kaminen i askhinken. Är stora asktunnan i bastun full så ta med den till vedboden och ta med en tom tunna tillbaka till bastun. Fyll på med vatten i varmvattensbehållaren (i bastuaggregatet) samt i den lilla och stora hinken. Fyll på med ved i vedkorgen. Vintertid, se till att is-vispen är avstängd (strömbrytare på väggen utanför bastun).

Se till att alla badande gäster har en giltig biljett från Billetto. Be besökarna visa sin biljett innan insläpp genom grinden eller scanna biljetten med hjälp av Billetto appen. Kontakta Bastuvärdsgruppen för att få arrangörskoden för att kunna scanna biljetter med Billetto appen.

Den som värdat för allmänheten minst 10 gånger på ett kalenderår får nästkommande årsavgift struken, som tack.

Det är skoj att värda och vi önskar dig lycka till!

Med vänliga hälsningar Bastuvärdsgruppen